Виховні заходи

Виховний захід
9 клас

Тема. Знайомий і незнайомий Шевченко
Мета: навчити  правильно трактувати особистісні риси та погляди Т. Шевченка; засвоїти етнопедагогічне значення творів Кобзаря, зрозуміти методичні особливості їх використання з метою національно-патріотичного виховання; розвивати аналітичне мислення, уміння аналізувати прослухане, самостійно робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до визначних діячів української культури.
Обладнання: репродукції картин Т. Г. Шевченка, бібліотечна виставка творів Кобзаря, таблиці.
                …правда оживе
Натхненне, накличне, нажене,
На ветхеє, на древнє слово
Розтленіє, а слово нове
Між людьми…
      Т. Шевченко
Перебіг виховного заходу:
І. Організаційний момент
Звучить музика. Вчитель:
 Тарас Григорович Шевченко обняв своїм генієм усі царини духовного і соціального життя суспільства. Водночас творчість його висвітлила найпотаємніші порухи  душі простої людини, пригніченої тяжким ярмом царизму, розкрила її глибину і велич. Нелегко осягнути багатогранність Шевченкової музи.
Прометей, Пророк, Апостол, Кобзар… Цими високими словами іще за життя називали Тараса Григоровича Шевченка. І нині вони звучать не менш піднесено, не менш актуально, не менш справедливо.
Шевченка треба пізнати повністю, перечитувати все життя і вчитися у Великого Пророка.
Пізнавати Шевченка – це пізнавати історію, доходити до найостаннішого кола українського пекла, опускатися в огидні ями національного розбрату, малоросійського плебейства, всього того, що доводить ся викорчовувати і випалювати словом Шевченка.
Пізнавати Шевченка – це мучитися, страждати від того, що нашу предковічну землю позбавили спокою сусіди-нероби. Пізнавати Шевченка – це терзатися думкою, що міг би дати такий талановитий і працьовитий народ, якби був самостійним.
Пізнавати Шевченка – це працювати до сьомого поту й наближатися до торжества добра над злом, очиститися духовно і морально.
На сьогоднішній конференції ми розглянемо питання, які часто залишаються поза увагою, адже ми більше звертаємо увагу на Шевченка як поета, а те, що він був художником, педагогом, християнином, чомусь не так актуально.

ІІ. Оголошення теми конференції та плану, мети її проведення
План
1.     Кобзаревий буквар.
2.     Т. Шевченко – художник.
3.     Т. Шевченко – християнин і проповідник.
4.     Шевченкові автопортрети.
5.     Таємниця Шевченкового «Щоденника». 
ІІІ. Інтерактивна частина заходу
 Рольова гра: «Діалог з Кобзарем»
Журналіст: Якою була ваша доля?
Шевченко:
Ти не лукавила зо мною, 
Ти другом, братом і сестрою 
Сіромі стала. Ти взяла 
Мене, маленького, за руку 
І в школу хлопця одвела 
До п’яного дяка в науку. 
«Учися, серденько, колись 
З нас будуть люде»,— ти сказала. 
А я й послухав, і учивсь, 
І вивчився. А ти збрехала. 
Які з нас люде? Та дарма! 
Ми не лукавили з тобою, 
Ми просто йшли; у нас нема 
Зерна неправди за собою. 
Ходімо ж, доленько моя! 
Мій друже вбогий, нелукавий! 
Ходімо дальше, дальше слава, 
А слава — заповідь моя.
Журналіст: Про що ви мріяли? За що боролись?
Шевченко: Воскресну нині! Ради їх,
Людей закованих моїх,
Убогих, нищих... Возвеличу.
Малих отих рабів німих!
Я на сторожі коло їх
Поставлю слово.
Журналіст: Якою ви бачили долю України?
Шевченко:
Німим отверзуться уста; 
 Прорветься слово, як вода,
І дебрь-пустиня неполита,
Зцілющою водою вмита,
Прокинеться; і потечуть
Веселі ріки, а озера
Кругом гаями поростуть,
Веселим птаством оживуть.
Оживуть степи, озера,
І не верствовії,
А вольнії, широкії,
Скрізь шляхи святії
Простеляться; і не найдуть
Шляхів тих владики,
А раби тими шляхами
Без ґвалту і крику
Позіходяться докупи,
Раді та веселі.
І пустиню опанують
Веселії села.
ІV. Виступи учасників конференції з повідомленнями (додаються)
V. Підсумки
Читець: Пробач нам, Тарасе, правнукам змореним,
За покору заблудства і страх,
Що так довго були нечестивим покорені,
Що зганьбили прадідівський прах.
Ми в найтяжчі роки розмовляли з тобою,
Брали в руки священний "Кобзар".
І словами твоїми, як водою живою,
Ми гасили зневірення жар.
Ти хотів, щоб тебе в сім'ї вольній згадали ми.
Якщо бачиш і чуєш, то знай:
Ми зібрали святий урожай.
Віще слово твоє й дотепер не втомилося,
В яничарські пробилось серця.
Україні у світле дорога відкрилася
Та, якій вже не буде кінця.
Щоб в майбутньому ми твоїм словом, не молотом,
Пробивались до правди в житті,
В "Кобзарі" будуть літери з чистого золота,
Бо й насправді вони - золоті.
(Омелян Чорноус. "Пробач нам, Тарасе!")


Заключне слово вчителя:
У фундаменті сучасної культури лежить надійний моноліт - Шевченкове слово. Воно різне і мінливе, як життя, як людські пристрасті. У ньому правда, і добро, і краса. Та треба вміти їх у слові віднайти і осягнути. Тож припадаймо щодня до поезії "Кобзаря", як спраглий до криниці, бо вона невичерпна. Приходьмо до Шевченка на сповідь задля очищення від скверни буденщини і ницості духу, бо він - наш космос і наша історія. Він - наш пророк і суддя. Він - наш навчитель і прокурор. Тож приходьмо до нього на сповідь, на щоденні випроби сумління. Тоді лише станемо людьми, яких Шевченко почує і Україна прийме під свою опіку, як нащадків митця.

Немає коментарів:

Дописати коментар