Виховний захід
9 клас
Тема. Знайомий і незнайомий Шевченко
Мета:
навчити правильно трактувати особистісні
риси та погляди Т. Шевченка; засвоїти етнопедагогічне значення творів Кобзаря,
зрозуміти методичні особливості їх використання з метою
національно-патріотичного виховання; розвивати аналітичне мислення, уміння
аналізувати прослухане, самостійно робити висновки; виховувати шанобливе
ставлення до визначних діячів української культури.
Обладнання:
репродукції картин Т. Г. Шевченка, бібліотечна виставка творів Кобзаря,
таблиці.
…правда оживе
Натхненне, накличне, нажене,
На ветхеє, на древнє слово
Розтленіє, а слово нове
Між людьми…
Т.
Шевченко
Перебіг виховного заходу:
І.
Організаційний момент
Звучить музика.
Вчитель:
Тарас Григорович Шевченко обняв своїм генієм
усі царини духовного і соціального життя суспільства.
Водночас творчість його висвітлила найпотаємніші порухи душі простої людини, пригніченої тяжким ярмом
царизму, розкрила її глибину і велич. Нелегко осягнути багатогранність
Шевченкової музи.
Прометей, Пророк, Апостол, Кобзар… Цими високими словами
іще за життя називали Тараса Григоровича Шевченка. І нині вони звучать не менш
піднесено, не менш актуально, не менш справедливо.
Шевченка треба пізнати повністю,
перечитувати все життя і вчитися у Великого Пророка.
Пізнавати Шевченка – це пізнавати
історію, доходити до найостаннішого кола українського пекла, опускатися в
огидні ями національного розбрату, малоросійського плебейства, всього того, що
доводить ся викорчовувати і випалювати словом Шевченка.
Пізнавати Шевченка – це мучитися,
страждати від того, що нашу предковічну землю позбавили спокою сусіди-нероби.
Пізнавати Шевченка – це терзатися думкою, що міг би дати такий талановитий і
працьовитий народ, якби був самостійним.
Пізнавати Шевченка – це працювати
до сьомого поту й наближатися до торжества добра над злом, очиститися духовно і
морально.
На сьогоднішній конференції ми
розглянемо питання, які часто залишаються поза увагою, адже ми більше звертаємо
увагу на Шевченка як поета, а те, що він був художником, педагогом, християнином,
чомусь не так актуально.
ІІ. Оголошення теми конференції та плану, мети її
проведення
План
1. Кобзаревий буквар.
2. Т. Шевченко – художник.
3. Т. Шевченко – християнин і
проповідник.
4. Шевченкові автопортрети.
5. Таємниця Шевченкового
«Щоденника».
ІІІ. Інтерактивна частина заходу
Рольова
гра: «Діалог з Кобзарем»
Журналіст:
Якою була ваша доля?
Шевченко:
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Ти взяла
Мене, маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п’яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
З нас будуть люде»,— ти сказала.
А я й послухав, і учивсь,
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люде? Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава — заповідь моя.
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Ти взяла
Мене, маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п’яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
З нас будуть люде»,— ти сказала.
А я й послухав, і учивсь,
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люде? Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава — заповідь моя.
Журналіст: Про що ви мріяли? За що боролись?
Шевченко: Воскресну нині! Ради їх,
Людей закованих моїх,
Убогих, нищих... Возвеличу.
Малих отих рабів німих!
Я на сторожі коло їх
Поставлю слово.
Журналіст: Якою ви бачили долю України?
Шевченко:
Німим отверзуться
уста;
Прорветься слово, як вода,
І дебрь-пустиня
неполита,
Зцілющою водою вмита,
Прокинеться; і
потечуть
Веселі ріки, а озера
Кругом гаями
поростуть,
Веселим птаством
оживуть.
Оживуть степи, озера,
І не верствовії,
А вольнії, широкії,
Скрізь шляхи святії
Простеляться; і не
найдуть
Шляхів тих владики,
А раби тими шляхами
Без ґвалту і крику
Позіходяться докупи,
Раді та веселі.
І пустиню опанують
Веселії села.
ІV. Виступи учасників конференції з
повідомленнями (додаються)
V. Підсумки
Читець: Пробач нам, Тарасе, правнукам змореним,
За покору заблудства і страх,
Що так довго були нечестивим покорені,
Що зганьбили прадідівський прах.
Ми в найтяжчі роки розмовляли з тобою,
Брали в руки священний "Кобзар".
І словами твоїми, як водою живою,
Ми гасили зневірення жар.
Ти хотів, щоб тебе в сім'ї вольній згадали ми.
Якщо бачиш і чуєш, то знай:
Ми зібрали святий урожай.
Віще слово твоє й дотепер не втомилося,
В яничарські пробилось серця.
Україні у світле дорога відкрилася
Та, якій вже не буде кінця.
Щоб в майбутньому ми твоїм словом, не молотом,
Пробивались до правди в житті,
В "Кобзарі" будуть літери з чистого золота,
Бо й насправді вони - золоті.
За покору заблудства і страх,
Що так довго були нечестивим покорені,
Що зганьбили прадідівський прах.
Ми в найтяжчі роки розмовляли з тобою,
Брали в руки священний "Кобзар".
І словами твоїми, як водою живою,
Ми гасили зневірення жар.
Ти хотів, щоб тебе в сім'ї вольній згадали ми.
Якщо бачиш і чуєш, то знай:
Ми зібрали святий урожай.
Віще слово твоє й дотепер не втомилося,
В яничарські пробилось серця.
Україні у світле дорога відкрилася
Та, якій вже не буде кінця.
Щоб в майбутньому ми твоїм словом, не молотом,
Пробивались до правди в житті,
В "Кобзарі" будуть літери з чистого золота,
Бо й насправді вони - золоті.
(Омелян Чорноус. "Пробач нам, Тарасе!")
Заключне слово вчителя:
У
фундаменті сучасної культури лежить надійний моноліт - Шевченкове слово. Воно
різне і мінливе, як життя, як людські пристрасті. У ньому правда, і добро, і
краса. Та треба вміти їх у слові віднайти і осягнути. Тож припадаймо щодня до поезії
"Кобзаря", як спраглий до криниці, бо вона невичерпна. Приходьмо
до Шевченка на сповідь задля очищення від скверни буденщини і ницості духу, бо
він - наш космос і наша історія. Він - наш пророк і суддя. Він - наш навчитель
і прокурор. Тож
приходьмо до нього на сповідь, на щоденні випроби сумління. Тоді лише станемо
людьми, яких Шевченко почує і Україна прийме під свою опіку, як нащадків митця.
Немає коментарів:
Дописати коментар