Кращі конспекти уроків


Українська мова
5 клас

Тема уроку: Особливості будови елементарного роздуму. Підготовка до написання твору - роздуму  
Мета:  формувати вміння розрізняти тексти різних типів мовлення; формувати вміння будувати елементарний роздум; удосконалювати навички визначати тему й головну думку тексту, його типове значення; розвивати критичне мислення; збагачувати й уточнювати словниковий запас школярів.
Обладання: роздатковий матеріал, проектор, підручник.

Перебіг уроку
І. Налаштування
Я – сонце…
Сонце світить на добрих і злих.
Я – лелека…
Де лелека водиться, там щастя родиться.
Я – слово…
Слово до слова – зложиться мова.
Я – калина…
Без верби і калини нема України.
А. Степаненко

ІІ. Актуалізація опорних знань.
o   Які типи мовлення вам відомі? 
o   На які питання відповідає  розповідь? опис? роздум?

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація

 ІV. Осмислення знань

Робота в парах
Завдання.  Прочитати подані на картках тексти. Визначити тип мовлення кожного з них.  Свою думку обґрунтувати. Що об’єднує ці тексти? Визначити тему й головну думку кожного.



Текст А.

   У народі існує повір’я, що від тих батьків, які не знають та не дотримуються звичаїв, народжуються діти, що стають вовкулаками. У день Святого Юрія така дитина перекидається вовком та бігає разом з іншими звірами лісом. Потім вона знову стає людиною. Живучи в людській подобі, вовкулака з людьми не вітається, до церкви не ходить, звичаїв людських не знає і знати не хоче.




Текст Б.

       Різдвяну зірку виготовляли, як правило, із звичайного решета, до якого прикріпляли промені, обклеєні різнокольоровим промасленим папером. Зірку прикрашали фольгою, яскравими стрічками та китицями. Усередину вставляли свічку, яку під час виконання обряду запалювали.
      Зірка була яскрава, виразна, акуратно й ретельно оздоблена. Це був традиційний атрибут обряду колядування.




Текст В.

      Людина не має права забувати народні звичаї, традиції, тому що душа її буде здpібнена. Не перейнявши від дідів та батьків усе найкраще з її народом надбаного, така людина не зможе це найкраще зберегти й передати  у спадок своїм дітям та онукам. Ось чому знати й берегти народні традиції та звичаї зобовязаний кожен з нас.



Словникова робота:
Вовкулака - за народними повір'ями — людина, що обертається у вовка.
 Атрибут - ознака або предмет, які становлять характерну прикмету кого-, чого-небудь. 
 Традиція - досвід, звичаї, погляди, смаки, норми поведінки і т. ін., що склалися історично й передаються з покоління в покоління.
  
Вивчення нового матеріалу на основі тексту  В

А) поділ тексту на логічні частини;
Б) ознайомлення учнів з будовою розгорнутого елементарного роздуму (з опорою на схему)



чому?

ЩО З ЦЬОГО ВИПЛИВАЄ?

ТЕЗА

ДОКАЗ
ВИСНОВОК

тому що...           через те,що...       

отже,...
таким чином,...



 Словникова робота

РОЗДУМ – висловлювання, у якому автор передає свої міркування
ТЕЗА – твердження, що потребує доведення
ДОКАЗ (АРГУМЕНТ) – думка на підтвердження правильності висловленого твердження (тези)
ВИСНОВОК – логічний підсумок, остаточна думка
Створення елементарного роздуму на тему «Я люблю своє рідне село». Підготовча робота.
Бесіда:
·        У якому селі ми живемо?
·        Чи любимо ми своє село?
·        А чому ми його любимо?
·        Чи приїздять до нас туристи, гості, журналісти? Яким вони бачать село? (перегляд уривка телепередачі про село)
Складання опорної схеми
Будова роздуму
Тематичні слова
Приклади
Речення
Теза
 Я люблю своє рідне село
Аргументи: 
рідне, дороге серцю гарне
зручно розташоване
у селі є пам’ятки архітектури
тут живуть хороші люди
рідна школа



Висновок

Як вас не любити – рідні Сутківці!
 ( Перегляд презентації. Розповідь про Левицьку Катю)
Памятка учням

1. Поміркуй, яку думку ти будеш доводити. Сформулюй її у вигляді питання. 
2. Чітка і лаконічна відповідь буде т
езою твого міркування. 
3. Уяви адресата мовлення. Аргументи мають бути цікавими і переконливими. 
4. Використовуй для зв’язки частин тексту слова: я переконаний…, я думаю…, на мою думку…, я вважаю…, по-перше…, по-друге…, оскільки, то… тощо. 
5. Висновок має бути пов’язаний з головною думкою і узагальнювати докази: отже…, тому…, ось чому… 
6. Перевір написане. Зайві речення, які не пов’язані з головною думкою викресли.

V. Закріплення. Художні засоби

VІ. Підсумок. Метод «Прес» Яке з прислів’їв можна використати як висновок?
Рідний край – земний рай.
Кожному мила своя сторона.
За своїм краєм серце болить.
Кожен край має свій звичай.
Без верби і калини нема України.
За рідним краєм і в небі сумно.


VІІ. Домашнє завдання. Оформити твір на чернетці

7 клас


Українська мова

Вигук як частина мови.

Урок №1.

Тема. Вигук як особлива частина мови.

Мета: ознайомити учнів з граматичними ознаками вигуків як особливої частини мови; формувати навички їх розпізнавання, інтонування, виділення на письмі, використання в мовленні; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до друзів наших менших.

Перебіг уроку.
Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї...
М. Рильський

І. Евристична бесіда.
-       Скільки є повнозначних частин мови? Назвіть їх.
-       Що є найголовнішою умовою належності слова до повнозначної частини мови?
-       Які ви знаєте службові частини мови? Скільки їх? Чому ці слова належать до службових частин мови?
-       Зверніть увагу на речення, записане на дошці:
Гей, рум’яні мої небокраї,
ви, міста гомінливі кругом!
По країні весна пролітає
і шумить журавлиним крилом.
                                                                                 М. Рильський

-    Спробуйте визначити ознаки слова „гей”:
  •  чи має це слово лексичне значення?
  •  чи виступає воно членом речення?
  •  чи можна до цього слова поставити запитання?
  • чи служить воно засобом звязку?

-       Що ви відкрили для себе? Який зробите висновок?
(Це слово не належить ні до службових, ні до самостійних частин мови)
Вчитель: Отже, це вигук – частина мови, яку ми сьогодні вивчатимемо.

ІІ. Робота в парах.
     Прочитати матеріал підручника, розглянути таблицю в підручнику. Скласти діалог на тему „Вигук – особлива частина мови”, вживаючи слова ввічливості.

ІІІ. Літературна хвилинка.

     Вчитель: зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Яка думка висловлена в цих поетичних рядках? А тепер послухайте уривок з поезії В. Еллана – Блакитного, написаної на початку ХХ ст.
Учень:
Хай зникне Минуле в імя Будучини.
Церкви старовинні – в повітря!
Вишневі садки – під сокиру!
Порвати Карпати тунелем!
Динамітом – пороги Дніпрові!
Гей, Сивий, вже бачу тебе я
у торах – у камінних шлюзах…

-       Прокоментуйте уривок.
-       Чи не справдилися слова поета? Як змінив розвиток цивілізації природу?
-       Які завдання стоять перед нами для збереження природи?
-       Знайдіть вигук, визначте його роль.

IV. Робота в групах.
Лінгвостилістичне спостереження над текстами: визначити стиль, пояснити роль вигуків; виразно прочитати з вигуками і без них, пояснити, що втрачає текст без вигуків.
Група „Мисливці”.
·         - Ай – ай – ай – ай! Як же це так, що ви не знаєте, що таке крякуха? Аж ось крякуха різко й тривожно, аж ніби захлинаючись: ках – ках – ках! Коли це гусак як закричить – ге – ге – ге! По воді крилами ляп – ляп – ляп! Їй - бо правда! (О. Вишня).
Група „Казкарі”
·         - Хе – хе – хе! І чого жахаються, дурні? Діда Хо, що світ прозвав страхом? А дід цілком і не страшний… ось погляньте! Та ба, тим – то й лихо, що ви не зважитесь звести очі на діда, тим – то він і вявляється вам страхом… Хе – хе!.. І завжди так…і всі так… Хе – хе! Дурні, дурні… тільки старі ноги труджу через дурнів… От, як втомився!.. е – е! (М. Коцюбинський).
Група „Космонавти”
·        У цей момент до ілюмінатора підлетіла Ластівочка:
-       Тінь – тінь, мої друзі, ви ще живі?
-       Живі, Ластівочко, - сумно промовив хлопчик.
-       Тінь – тінь, лізьте через ілюмінатор і сідайте на мене.
-       Гав – гав, Ластівочко, хіба ти здужаєш нести нас двох? Бери на себе Богданка, бо за ним вдома тужать бабуся, мати і батько. А я тут зостануся. Що вже буде.
-       Тінь – тінь, я сильна зараз, дуже сильна! Як ніколи! Сідайте скоріше, поки нікого нема!
V.   Висновки  із спостережень.
Вигуки в художньому тексті увиразнюють мовлення, дають можливість читачеві краще уявити картину, відчути звуки, зрозуміти стан душі героя, його настрій, характер.
VІ. Самодиктант.
Записати поезію П. Тичини „Хор лісових дзвіночків”. Знайти вигуки, визначити їх роль. Порівняти поезію Тичини з поезією Еллана – Блакитного, яку ми слухали на літературній хвилинці.
VІІ. Творче завдання за варіантами.
1 варіант: висловити захоплення з приводу чудового сонячного дня, використовуючи вигуки.
2  варіант: висловити своє невдоволення з приводу дощової, похмурої днини, використовуючи вигуки.
Прослуховування відповідей учнів.


VІІІ. Підсумок уроку.
1.     Складання колективної схеми "Види вигуків".
2.     Гра „Аукціон”
Хто більше назве прикладів кожного з видів вигуків
ІХ. Домашнє завдання:
Скласти розповідь про кумедний випадок із життя, використовуючи вигуки.

Урок №2

Тема. Дефіс у вигуках. Розділові знаки при вигуках.
Мета: закріпити знання про вигук, засвоїти орфограми і пунктограми щодо вигука; розвивати мовлення учнів, виховувати любов до природи.
Гаї шумлять – я слухаю.
Хмарки біжать – милуюся.
(П. Тичина).

Перебіг уроку.

             I.      Перевірка домашнього завдання (прослуховування розповідей учнів).
Завдання: якнайемоційніше передати комізм в тексті, проявити свої акторські здібності.
          II.      Актуалізація опорних знань:
-       Що таке вигук?
-       До яких частин мови він належить: службових чи самостійних?
-       На які групи поділяються вигуки?
-       Наведіть приклади вигуків.
       III.      Оголошення теми уроку.
      IV.      Робота з підручником (читання теорії).
Дайте відповіді на питання:
-       Які вигуки пишуться через дефіс?
-       Коли в реченні після вигуків ставиться знак оклику?
-       Коли вигуки не виділяються?
         V.      Словниковий диктант (самоперевірка).
Ой – ой – ой, гав – гав, угу – угу, дінь – дінь, дзелень – дзелень, цур йому, агов, ку – ку, кукуріку, трісь – трісь – трісь.
      VI.      Хвилинка – веселика.
Відгадати загадки, „впіймати” вигук, пояснити правопис.
Ой за лісом, за пралісом золота діжа сходить. (Сонце)
Стоїть пані на дорозі, кричить: „Ках – ках – ках!” (Качка)
Зразу – чирк! Потім – пшик! Потім – блик! (Сірник)
Ох і дівчина ж красива, рум’янесенька, вродлива, та сидить вона в хатинці в зеленесенькій хустинці. (Морква)
   VII.      Творча робота (під час прослуховування магнітофонного запису співу птахів).
Ви увійшли в ліс. Уявіть, які звуки ви можете почути. Хто запише більше звуконаслідувальних вигуків? Виділити орфограму.
VIII.      Робота з текстом. Пояснити пунктограми і орфограми. Якими засобами автор передає замилування природою.
Розплющую очі і раптом бачу у вікнах глибоке небо і віти берези. Кує зозуля. Бє молоточком у кришталевий великий дзвін – ку – ку! ку – ку! – і сіє тишу по травах. Уявляється раптом зелений двір – він вже поглинув мою кімнату, - я зскакую з ліжка і гукаю в вікно до зозулі: „Ку – ку…ку – ку… Добридень!...”
Ах, як всього багато: неба, сонця, веселої зелені (М. Коцюбинський).
Розібрати вигуки як частину мови за схемою у підручнику (взаємоперевірка)
ІХ. Підсумок уроку (контроль).
Тестова робота.
1.  Вигук – це:
a)     самостійна частина мови;
b)    службова частина мови;
c)     особлива частина мови;
2.  Знайдіть вигук
a)     вйо;
b)    вйокати;
c)     вйокало.
3.  Вигук – це незмінна частина мови, яка:
a)     виражає почуття і спонукання до дії, але не називає їх;
b)    служить для зв’язку слів у реченні;
c)     Служить для утворення деяких граматичних форм.
4.  Знайдіть звуконаслідувальні вигуки:
a)     ой – ой – ой;
b)    няв – няв;
c)     агов.
5. Вигуки, що передають повторювані або протяжні звуки пишуться:
a)     окремо;
b)    разом;
c)     через дефіс.
6.  Вигуки, що вимовляються з підсиленою інтонацією, виділяються:
a)     знаком оклику;
b)    комою;
c)     не виділяються.
Х. Домашнє завдання: скласти словниковий диктант на правопис слів через дефіс (вигуки, частки, займенники тощо) 10 – 12 слів.


Немає коментарів:

Дописати коментар